Şimdilerde 'Maker' moda, çocuklar kodlama bilmeli :) 'STEM' cool, çok revaçta... çocuklar
tasarlayacak, mühendis olacak...STEM (yani fen, matematik mühendislik) güzel
tabii, kim istemez mühendis çocuklar. Babaannem bile mühendis damat istemişti
:) Fakat bir şey beni her zaman ki gibi rahatsız ediyor. Okumadan, analiz
edemeden, edebiyat ve dil olmadan nasıl olacak? Bana sorarsanız aslında tüm
bunlarla çocuk bir çarkın parçası olacak... Yani hala ilk başladığım yerdeyim
ben, matematiğe falan gelmeden çocuklara okuma, okuduğunu anlama, kendini ifade
edebilmeyi öğretebilmeliyiz. Yazmayı mesela... yani çocuk ben hayal edemem ki
dememeli, hayal edemeyen çocuk ne tasarlayacak çok merak ediyorum...
Sınav
sistemiyle eğittiğimiz çocuklarımız şıklar arasında karar vermeyi öğrenmeye
çalışırken, yarış atı gibi antrenmanlara tabi tutulurken nasıl fark
yaratacaklar? Zaten sosyal medya ve büyük şehirlerin tehlikeleri çocukları
sokağa çıkmaktan alı koymakta, kazara yan yana geldiklerinde de selfie, snap
chat çılgınlığı yaşanmakta. Hiç biri neden paylaştığını bilmeden, birbirine
bakarak daha çok paylaşma yapmakta... YouTube demiyor mu ‘Paylaş Kendini’...
Onlar da paylaşıyor... Gerçekten okuyan, analiz edebilen biri böyle bir
çılgınlığın içine girer mi? Girse bile sorar ‘bunu paylaşmanın ne anlamı var?
Bu bana nasıl zarar verir? Ne kazandırır?
Ne çok şey
var düşünülecek, STEM’den nerelere geldim... İlk okullarda beni en çok üzen
matematiğin en önemli ders olarak algılanması. Matematiği yoğun yapan sınıf
öğretmenlerinin de o okulun en iyi öğretmeni olarak algılanması...
Okul seçimi
yapmak başlı başına bir zanaat zaten, ama ben okutan, yazdıran, kitap okumayı
sevdiren öğretmenin sınıfını tercih ederdim. Düşünebilen, okuduğunu anlayan bir
çocuğun matematiği ve fen bilgisini anlamaması mümkün mü?
Biz her
zaman sorgulamadan, yeni bir şey görünce denemek isteriz, bu da öyle. Şimdi bir
de STEM eğitimleri başlayacak, kim yapacak, kim eğitecek? Okullar bu eğitimleri
öğretmenlerine aldıracak... Biliyorum ki bunu yapabilecek, gerçekten uzmanlaşan
eğitimcilerimiz var ama bir de ‘ben yaparım’ cesareti gösterenler olacak.
STEM ve
Maker çok güzel hareketler tabii ama başlangıç noktasına dikkat etmek lazım.
İstediğimiz ne? Düşünmeden bir çarkın dişlisi olmak mı, yoksa fark yaratacak
bir oluşumu tasarlayabilmek mi? Peki okumadan, okuduğunu anlamadan tasarlanır mı?
No comments:
Post a Comment