Kaynaştırma yoluyla eğitim özel eğitime muhtaç
çocuklara örgün ve yaygın eğitim kurumları içerisinde, normal akranları
arasında özür ve özelliklerine uygun olarak verilen eğitime kaynaştırma eğitimi
denir.
Kaynaştırma, bireyselleştirilmiş eğitim plan
ve programları içerisinde uygun görülen engelli çocuklarla, normal akranlarının
eğitim ve sosyal yönlerden bütünleştirilmesidir. Maalesef ki
ükemiz de kaynaştırma eğitimini
hakkıyla gerçekleştiren ve uygulayan öğretmen sayımız çok az bulunmaktadır.
Kaynaştırma öğrencilerinin o sınıfta +1 değil o sınıfın mevcut sayısının içinde
olduğu ve kaynaştırma eğitiminin özel çocuklar için altın değerindeki yıllar
olduğu unutulmamalıdır. Bu nedenle
öğretmen arkadaşlara sınıfın en arka sıralarında ‘yaramaz çocuk’ olarak
adlandırmak yerine kaynaştırma, bütünleştirme
kavramı için destek olacak bazı öneriler sunulmuştur.
KAYNAŞTIRMA ÖĞRENCİLERİ İÇİN SINIF
ÖĞRETMENLERİNE ÖNERİLER
-Öğrencinizi gözlemleyin ve tanıyın uygun hedefler
koyun (BEP hazırlama)
-Çocuğu tanıyıcı bilgilendirme formu verip
aileden çocukla ilgili bilgi alın
-Çocuğun aldığı tanıyı araştırıp bilgi edinin(
her aynı tanıyı almış çocuk aynı özelliklere sahip olamasada çocuğun bireysel farklılıkları olsa da kafanızda öğrencinizle ilgili bir fikre sahip
olmak ona nasıl davranacağınızla ilgili fikir sahibi olmanıza yardımcı
olacaktır)
-Uygun pekiştireci neyse onu bulun, olumlu
gördüğünüz durumlarda her defasında fırsatları yakalayıp pekiştirin.(
Pekiştirme kullanarak öğrencinizin performansının arttığını ve kurallara daha
fazla özen göstermeye çalıştığını sizde göreceksiniz)
-Sınıfta oturduğu masa ve sandalye çocuğa
fiziksel özelliklerine uygun görme alanına uygun dersi takip için yeterli konuma sahip olduğuna emin olun.
-Diğer arkadaşlarına oratamda kaynaştırma
öğrencisi olmadığı bir zamanda
arkadaşlarının bazı davranışlarına karşı nasıl davranması gerektiğini
anlatın.
-Sınıf kurallarını, sınıf kurallarına
öğrenciniz uyana kadar tekrar edin(her
kurala uygun davrandığında fırsatlardan yararlanıp aferin …cok güzel yaptın
diye her seferinde kuralı betimleyip pekiştirin.)Kuralları beraberde
hazırlayabilir, görsellerle destekleyip sınıfın bir köşesine asabilirsiniz.
-Her dersin başında (diğer çocuklardan farklı
bir performansa sahipse) öğrencinize uygun bir etkinlik verip ne yapacağını
anlatıp diğer çocuklarla öğretime devam edin.(arada bir yanına gidip kontrol
etmeniz çocuğun tekrar toparlanmasına ve dikkatini yönlendirmesine yardımcı olacaktır)
-Dikkati dağıldığında kendisini toplayacak
vakit vermek adına küçük sorumluluklar verin (tahtayı sildirmek, çöp attırmak,
arkadaşlarına bir etkinliği dağıtmak
gibi)
-Teneffüs aralarında diğer çocukların
kaynaştırma öğrencisini de içinde olacak ortamlar oluşturun
-Diğer arkadaşlarını tanıması ve kaynaşması
için zaman zaman sınıfta kİ yerini değiştirebilirsiniz (Bazen bu çocuklar için
pekiştireç özelliği de gösterebilir)
- -Problem davranışlar var ise problem
davranışların çıkış nedenini yani davranış öncesini inceleyin ve davranıştan
sonra sizin davranışlarınız o anlık mı davranışı söndürüyor yoksa sürekliliği
var mı! Bunu tespit edin (davranış
sağaltımları için kullandığımız yöntemin sürekliliği çok önemli)
-Çocuğuyla ilgili olumsuz içerikli
bilgilendirmeleri öğrencinizin veya
diğer velilerin yanında yapmayın (diğer velilerin olumsuz etkilenmelerine ve
öğrencinin olumsuz etkilenmesine sebebiyet verebilir)
-Aileyle , öğrencinizi takip eden doktor ve
öğretmeniyle işbirliği içerisinde olun(çocuğun geçirdiği hastalıklar, kullandığı
ilaçlar, yaşantısı vb seyler bizim için önemli ipuçları verebilir)
Özel Eğitim Öğretmeni
Lütfiye
KALAFAT
No comments:
Post a Comment