Monday, May 2, 2016

Özel Eğitim, Nereden Başlamalı?




Özel eğitim nedir?

Özel eğitim, çeşitli nedenlerden dolayı bireyde meydana gelen gelişimsel (bilişsel, sosyal, kişisel, günlük yasam becerileri) sınırlılıkların  oluşması ve alanında uzman kişilerin hazırlamış olduğu programlar ile desteklenmesidir.

Özel eğitim için kritik yaş grubu var mıdır ?

0_6 Yaş grubu çok kritiktir.

Neden 0-6 yaş grubu kritiktir?

Çocukların en kolay şekil aldığı yaşlar okul öncesi dönemleridir. İleriki yaşlar oturmuş davranış kalıplarını, problemlerini, öğretilmemiş becerileri şekillendirmeyi ve zamanı ekonomik kullanmayı zorlaştırır. Her beceri için önemli olan okul öncesi dönem, dil gelişimi için de ayrıca kritik bir dönemdir.

Özel eğitim merkezini ve eğitimciyi buldum ben ne yapmalıyım?

Bu aşamaya gelmek kolay değil. Uzun uzman görüşmeleri, sorular, cevaplar. Doğru yeri ve kişiyi bulmak çocuk ve aile için zor bir süreç bunları kabul ediyorum.
Enerjimizi dinlemeye ve uygulamaya ayıralım. Çok kolay sen yap dediğinizi duyar gibiyim. O zaman söyleyeyim bunun da kolay olmadığını biliyorum; ama kaygı ve soru işaretlerini bir kenara bıraktığınızda eğitimciniz ile yapmış olduğunuz işbirliği ile sürecin nasıl kolay ve düzenli gittiğini göreceksiniz.
  • Sorun! Hedefimiz ne? Hangi eğitim programını uyguluyoruz? Şunu yapıyorum; ama sizce farklı mı yaklaşmalıyım?
  • İzleyin! Eğitimcinize çocuğu tanıma fırsatı verdikten sonra uygulamalarını izlemek, size vermiş olduğu önerileri daha doğru uygulamanızın anahtarıdır.
  • Takip edin! Süreci oluruna bırakmayın canla başla çocuğunuzun eğitimine katkı sağlayan eğitimcinizin takım arkadaşı olun. Emin olun karşılıklı motivasyon sağlandıkça çocuğunuza artı olarak geri dönecektir.
  • Kaynakları doğru yerden araştırın! Bırakın internette sayfalar arası kaybolmayı. Oradaki her bilgi doğru değil! Ve konu çocuksa genelgeçer bir şeyden de bahsedemeyiz. Her çocuk kendi içinde özeldir. Her çocuk farklı zamanda farklı şekilde öğrenir. Kaynağınız canlı ve kanlı olan uzmanlarınız olsun! Yüz yüze yapılan bilgi alışverişi en işlevsel olanıdır.  
  • Karşılaştırma yapmayın! Onun çocuğu gibi cümleleri bir kenara bırakın. Benim çocuğum bunu bu şekilde öğrendi ve yaptı. Doğru cümle bu.
  • Sizin hedefiniz değil çocuğunuzun hedefi önemli! Ben bunu yapmasını istiyorum. Yapmıyor, bağırıyor, ağlıyor.  Çocuğunuzu tanımayıp kendi projelerinizi gerçekleştirmek istediğinizde bu manzarayla karşılaşmanız normal. Kimse yapabileceğinin altında ya da üstünde olan bir duruma olumlu karşılık vermez.
  • İşlevsel hedefler seçin! Özel eğitim gerektiren çocukların bazılarında, yaş ya da farklı sebeplerden dolayı kavram becerilerini öğrenmekte zorluk çekerler. Bu durumlarda renk, sayı gibi kavramlara çakılı kalmak ve çocuğun yaşamını bağımsız sürdürebilmesi için el, yüz yıkama, kıyafetlerini giyinip çıkarma gibi öz bakim becerilerine gereken zamanı ayıramamak çocuğun ve ailenin hayatını zorlaştırabilir. 


Bu yazımda aslında hepimizin bildiği noktaları kişisel görüş ve bilgilerimle toparlayıp sizlere sundum. Özel eğitim uzun, kolay olmayan; ancak başarma tatminlerinin yaşandığı çoğu zaman da eğlenceli  bir yolculuktur. Biraz sabır, bol tekrar, uygun zaman ve uygun eğitim yöntemleri ile her çocuğun öğrenebileceği ve tabii ki size de öğretebileceği şeyler vardır.  

Sevgiyle kalın.   

Okul Önc. Eğ. Ve Ögr. Ögretmeni 
İzabel BAL






İzabel Bal 1988 Yılında İstanbul’da doğdu.
2011 yılında Anadolu Üniversitesinden mezun oldu.

Katıldığı kurslar :

·       2011 PECS,
·       2012 PCDI (Tohum Otizm Vakfı) 2012 GOBDÖ-2- TV Otizm Derecelendirme Test
·       2013 ETEÇOM (Erken Çocuklukta Müdahale Programı)
·       2014 Küçük Adımlar Programı
·       2014 Disleksi Eğitimci Semineri
·       2015 MEB kursu ile Uzman Öğretici unvanını almıştır
·       2016 ABA ( Devam etmekte)

2011 yılından beri özel bir kurumda Okul Önc. Eğ. Ve Öğr. Öğretmeni olarak çalışmaya devam etmektedir.










No comments:

Post a Comment