Tuvalet kontrolü
öğretimi belirli aşamaları olsa da çocuktan çocuğa farklılık gösteren. Sabır ,
tutarlılık ve süreklilik gerektiren bir dönemdir.
Tuvalet kontrolünün
öğretiminde çocukların hazır olma durumuyla birlikte , ebeveynlerin de bu
sürece hazırlıklı ve kararlı olmaları gerekmektedir. Bu süreçte sabırsız
davranışlar ile çocuğa yaklaşmak sağlıklı bir eğitim sürecini engeller . Ayrıca
hazır olmayan çocukları sadece yaşı yaklaştı ya da geldi diyerek zorlamamak
gerekir . Çocuğun bu sürece hazır olduğunu birtakım önkoşul becerilerini
gözlemleyerek anlayabiliriz.
Bu önkoşul
becerileri nelerdir ?
·
Çocuğun basit yönergelerini yerine getirmesi ,
·
Islak ve kirli bezinden
rahatsız olması ,
·
Rahatsızlığını jest ve
mimikleri ile belli etmesi,
·
Bezinin çıkartılmasını istemesi,
·
En az iki saat kuru kalması,
·
Kıyafetlerini çıkartma ve giyinme
girişiminde olma becerilerine sahip olması gerekmektedir
Bu önkoşul becerilerine sahip olan çocuklar ile tuvalet
kontrolü öğretimine başlanabilir.
Tuvalet kontrolü öğretimi sırasında izlenecek ipuçları :
1.
Tuvalet Eğitimi sırasında
kayıt formu tutmak önemlidir. Çocuğun uyandığı saatten
uyuduğu saate kadar
yarım saat aralıklar ile hazırlanmış form size sürecin nasıl ilerlediği
ile
ilgili net bilgiyi gösterecektir.
2.
Bu süreçte çocuğun kolaylıkla
çıkartıp giyeceği pantolon ve külot giydirilmelidir.
3.
Tuvalete gidileceği zaman net
ve sade yönergeler kullanılmalıdır. “Tuvalete gidelim
mi? “ değil ‘Tuvalete
gidiyoruz. “ denilmelidir .
4.
Tuvalet ve lavabo çocuğun boyuna göre değilse basamak ve tuvalet içine
ilave
oturma yeri konulmalıdır.
5.
Anne , baba ya da kardeşler bu
duruma model olabilir . Tuvalet eğitimini konu alan
kitaplar birlikte
okunmalıdır.
6.
Tuvalete oturmak
istemeyen çocuklar için en sevdiği kitap
ya da oyuncak
kullanılabilir. Oturma süresi boyunca kitaba bakmasına oyuncağı
ile oynamasına izin
verilir . Bu durumun işlevsel olabilmesi için seçilen pekiştireç
sadece tuvalete oturduğu
süre kullanılmalıdır.
7.
Çocuk tuvaletini söylediğinde
ya da tuvaletini tuvalete yaptığında hemen
pekiştirilmelidir .
9.
En önemlisi bu süreç boyunca
olumsuz dil kullanılmamalıdır. Gün içerisinde
meydana gelen kazalarda yüz
buruşturulmamalı “Yine mi altına yaptın? “ “Sen bebek
değilsin altına yapma.” “
Uf çok kötü kokmuş. “ gibi cümleler kurmadan tepkisiz bir
şekilde çocuğun
temizliği yapılmalıdır.
10.
Tuvalet öğretimi gece ve
gündüz aynı anda uygulanmaya çalışıldığında çocuk için
zorlayıcı olabilir .
Gündüz eğitiminden sonra gece tuvalet kontrolü eğitimine yer verilebilir.
Tuvalet kontrolü eğitimi de çocuktan çocuğa değişen, gelişen durumlara göre farklı yol ve
yöntemlerin uygulanacağı bir süreçtir. Gerektiğinde uzman tarafından destek
alınmalıdır.
Yazan:
Okul Önc. Eğ. Ve Ögr. Ögretmeni
No comments:
Post a Comment